Příběh Horacia Paganiho

Původně argentinský inženýr se roku 1982 přesouvá do Itálie a díky jeho zkušenostem s navrhováním aut u Renaultu je přijat do automobilky Lamborghini. Z nejnižších pozic se dokázal vypracovat na vrchního návrháře a postavil koncept pro Countach Evoluzione. Pagani byl fascinovaný uhlíkovým vláknem, a proto se snažil automobilku přesvědčit, aby koupila speciální pec pro výrobu karbonu (autokláv). Byl však odmítnut slovy “Ferrari autokláv nemá, takže my ji taky nepotřebujeme.” To mladého návrháře nezastavilo, v bance si půjčí na vlastní pec a v roce 1991 odchází od Lamborghini. Zakládá svou vlastní firmu Modena Design, která navrhuje a vyrábí karbonové součásti pro formule, Daimler nebo Ferrari.

nástupce modelu Zonda

Exkluzivní supersport

Výsledek sedmileté práce Paganiho svět spatřil v roce 1999 – Pagani Zonda C12. Zonda je jméno používané pro argentinský vzdušný proud, což výborně vystihuje jízdní vlastnosti vozu. “C” poté stojí pro manželku Horacia, Cristinu. Význam čísla 12 lze jednoduše odhadnout, jde o dvanácti válcový motor vyvinutý divizí AMG od Mercedesu. Motor o objemu 6 litrů měl výkon 331 kW a kroutící moment 640 Nm, motoru sekundovala pětistupňová manuální převodovka. Díky tomu vůz akceleroval z 0 na 100 za 4,2 s. Horaciovy vozy jsou doteď spojované se slovem exkluzivita. Nejinak tomu bylo u prvního vozu, jehož byly vyrobeny pouhých pět kusů. Vůz s označením 001 byl použit ke crash testům, na prodej byly tedy pouhé 4 kusy. Nutno podotknout, že těžké začátky se týkaly i této automobilky, při uvedení nové verze Zondy (C12 S) v roce 2002 byla starší C12 stále v prodeji.
detail ráfku

Produkce řady Zonda skončila v roce 2017, za 18 let bylo vyrobeno pouhých 148 kusů včetně limitovaných edicí. Zde je vidět, co tato automobilka dělá oproti ostatním výrobcům supersportů jinak – Ferrari vyrábí své modely po tisících, stejně jako Lamborghini a jiné. Produkce této výjimečné modenské značky je oproti tomu miniaturní a prakticky se vám nestane, že byste takové auto viděli na ulici. Když už by po ulici jelo, nešlo by přehlédnout. Každý automobil je zkrátka skvost vyráběný s neuvěřitelným smyslem pro detail a spoustou, Horaciem milovaným, karbonem.